Miniatyrhästen

Ska ju skriva om häst raser lite ju har jag bestämt mig för :) Och vrf inte börja med den minsta rasen Miniatyrhästen? Tror inte någon här som läser bloggen har en miniatyrhäst så brydde mig inte om att skriva att ni skulle skicka in bilder om ni hade en miniatyrhäst ;) Haha...Lite egen fakta då :)

Miniatyrhästen är somsagt väldigt, väldigt liten. En storhäst i miniformat kan man väl säga :) Miniatyrhästen räknas inte som ponny utan som storhäst i minformat som jag skrev, den ska likna storhästen i exteriören.
Rasen får inte gå över 91cm i mankhöjd om jag inte minns helt fel ;)


Thumbelina som blev Sveriges minsta häst 2006 och hade mankhöjden 43 cm!!
Lite bilder på henne...

Men man kan ju undra vad dom små hästarna kan andvändas till? Dom är ju självklart för små för att rida på men klarar av lättare vagnar att dra, lättlastade. Andvänds som showhästar och på utställningar. Rasen börjades utvecklas i USA. Och de är lätthanterliga hästar som är bra med barn och har bra lynne.
Dock kan dom få problem med sina ryggar och leder då deras små ben inte håller för kroppsmassan och det stora huvudet som dom har, lite synd tycker jag allt! Bättre att dom inte jobbar så mkt, kan bli väldigt gammla också. Den äldsta miniatyrhästen vid namn Angel blev hela 50 år gammal!! :O Sveriges äldsta häst...

Dom kan också andvändas som ledardjur - coolt! Dom inlägg jag gör om olika rser hamnar under kategorin hästlära, försöker göra så att det inte blir så mkt kategorier ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback