Bett!

Pelham bett
Ett så kallat "ihopsatt kandar". Man ville kunna rida på ett bett, men samtidigt få de två delarna av kandaret - tränbettet och stången. Tränsbettet att böja och lösgöra med och stången att vägleda med. Dock anses det inte som en jättelyckad kombination. Rids på dubbla tyglar eller delta som är en rem man sätter mellan de båda ringarna, så att man bara behöver rida på en tygel. Rekomendationen ligger ändå på att rida med dubbla tyglar.
När man rider med två tyglar benämns de ofta genom bridongtygeln och stångtygeln efter hur de sitter på ett kandar. Bridongtygeln sitter alltid i det vanliga bettet och stångtygeln är den tygeln som ger hävstång om man tar i den.

Man vill inte ha ett dragande i stångtygeln, därför ska den alltid hänga själv och martingalen ska löpa på bridongtygeln.
Bettet kostar ung: 300-400kr 

Själv har jag detta till Cassandra som trivs väldigt väldigt bra på det!. Annars har har jag ett gummibett , men när hon tycker att hon får lusten så kan hon dra iväg haha. Busiga gamla häst, hon gör inget för att vara dum för det vet dom inte vad det är men hon är så pigg så hon vill gärna springa och då "tar hon bettet för mig" kniper åt så det inte går att rubba i munnen på henne.

Inget som har ett par Dyon gummitglar att sälja till mig? Skulle behöva det för ett "billigt" pris :)

Är det någon som tycker eller vill säga sin mening om detta bett?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback