Bett

Har sett detta nu ett tag från en del ryttare,

Detta ska vara för att hästen inte skall kunna "bita" tag i bettet. Kan göra det på "fösta" bettet men kommer ej åt den andra och påså sätt är det fritt.
Tror detta är en smart lösning som kan funka, gillar denna varianten för att man inte sätter på ett starkare bett på en häst som redan kanske är känslig. (många har det till hoppning och uteritt ska jag tillägga)
Kan pröva det på Cassandra då hon också gärna "suger" sig fast och tar bettet.
Sen självklart ska man inte bara ta och testa vad som helt i hästens mun, då det kan göra mer skada än nytta och man ska veta vad man gör, vet man inte kan man ta hjälp av sin tränare. Kan vara smart att skriva och fråga på "Bukefalos" men kom ihåg alla vet inte där heller, så tro på vad ni själv gör och hör med er tränare är mitt tips till er :)

Eftersom jag inte testat det kan jag inte ge betyg, men av andra som har det på sina ponny/ hästar får det betyg 3½ / 5.

Pris: Ca 99kr.
skall sättas såhär:

Sidostyckerna i det vanliga bettet och
tyglarna i det "lilla".
:)


undrar ni något så fråga som vanligt!! :D




Kommentarer
Postat av: Therese

Håller med dig om att försiktighet gällande bett bör tas i beaktning.



Själv ställer mig ytterst tveksam till den betthysterin som finns (pessimistisk som jag är!;)). Allt som oftast räcker det men en väl genomriden häst, tränsbett eller tredelat borde de allra flesta hobbyhästar kunna ridas på. Genväg blir oftast senväg...



Skarpare bett eller ovanliga kombinationer torde enbart användas av riktigt skickliga ryttare och dit har man ju en själv en bit att gå...

2011-03-04 @ 14:20:45
URL: http://www.stallthema.zoomin.se
Postat av: Viktoria

Jag håller absolut med dig! Man ska inte "leka" med bett om man inte vet vad man håller på med.

Känns som många sätter på ett skarpare bett för att lippa porblem men samtidigt får som nya problem, hästen blir mer stum i munnen och inte lösgjord i kroppen, självklart om man har en häst som sticker kan man ha det nnågon gång MEN man ka först och främst rida GRUNDERNA :)



Alltid kul att skriva med dig Therese, vi får alltid till bra diskussioner ;)



Bra skrivet!

2011-03-04 @ 20:03:46
URL: http://stallsm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback