"unghästskydd"

Varför 7-åringar måste ha "unghässkydd".


Som de flesta vet så har det kommit en ny regel from 2010 som säger att alla hästar tom 7år måste ha skydd som uppfyller vissa krav angående längd, vikt osv. 7-åriga hästar är ju oftast inte längra unghästar, bara sena i utbildningen i så fall :) Men har själv funderat på detta om jag ska ut på lokala tävlingar måste jag ha ett par skydd som ska vara godkända för så kallade unghästar, Sisse är 7 år i år.

Har då tittat runt lite om detta och fått ett svar. Anledningen till att regeln även gäller 7-åringar är för att ston som fått föl som unghäst får gå som "ett år yngre". Tex en 7åring som fått föl som unghäst får gå som en 6åring när det gäller unghästshampionat osv. Så därför måste regeln även gälla 7åringarna, så en 7åring som går bland 6åringar inte ska få ha andra skydd. 

Nu är jag inte helt säker på att det är av den här anledningen, men det är vad jag har läst. I så fall låter det ju ganska klokt, men att det nu också gäller "vanliga" 7åringar som går avd.A tycker jag är skumt.

Tog en bild på ett par godkända bskydd, Veredus young jump - 699kr.


Kommentarer
Postat av: Olamargrethe

Great page I will be a return visitor!

2011-04-27 @ 19:08:44
URL: http://olamargrethe.blogfeaturing.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback