Stall Victoria Almgren & mina framtidsplaner - LÄS

 
Stall Victoria Almgren startade 1997 på gården Torp utanför Värnamo. Stallet ligger strax norr om Värnamo, i Småland. Anläggningen består av stall, byggt 1997 med 20 boxar, samt ett extra stall med fyra boxar. På gården finns ett ridhus som är byggt 1999 (22x55 m) och en uteridbana (30x60 m). I närheten finns fin ridterräng med sandvägar. Skrittmaskin finns på anläggningen.
   
  Stallet bedrivs som ett kombinerat utbildnings- och tävlingsstall med inriktning mot hoppning. Den större delen av verksamheten är att på uppdrag av hästägare rida in och utbilda unghästar.
   
  Hästar och ponnyer tas emot för inridning, utbildning och tillridning samt tävling. Victoria tar emot 3-6-åringar för visning/tävling i unghästchampionaten. Hon har totalt fått fram runt 20 årgångsfinalister varav flera varit med i mer än en final.
   
  Träningar i markarbete och hoppning håller Victoria hemma på sin anläggning, privat eller i grupp. Hon tar emot både ponny- och hästekipage.
 
  Utbildning och erfarenhet
  Victoria Almgren, som driver företaget, är utbildad hippolog, med inriktning hästutbildare och stallchef. Hon är också auktoriserad hopptränare och är idag en av Sveriges framgånsrika unghästutbildare.
   
  I olika perioder har Victoria arbetat och tränat i försäljnings- och utbildningsstall i Danmark och Sverige. En tid tränade och tävlade hon hos Francois Mathy i Belgien. Victoria har också varit ett par månader på ett stuteri i Italien där hon tränade och tävlade. Vidare var Victoria, under drygt ett år, ansvarig för hästutbildningen vid Tenhults naturbruksgymnasium.
   
  Victoria tävlar hoppning upp till svår klass. Bland annat har hon en 1,50-placering med den egna hästen Zunnie Pop. Med hästen Red Midt Ligt, som ägs av Ann Hellström, har Victoria haft stora framgångar i de höga klasserna, bl a var de 2:a vid SM 2007. Victoria vann 5-årschampionatet i Falsterbo och Breedres Trophy för 5-åringar med hästen Sevilla 2007. Vidare vann hon 4-årschampionatet 2008 med Milwaukee. Under de senaste tre åren har Victoria varit rankad bland de 20 bästa ryttarna i Sverige.
 
  Hästar och egen uppfödning
  Förutom de hästar som finns hos Victoria för till- eller inridning har hon hästar som hon själv äger. Det är allt från föl till tävlingshästar. Hon bedriver en liten avelsverksamhet. Varje år föds 1-2 föl som föds upp och utbildas innan de säljs. Målsättningen med unghästarna är att de ska ridas in för försäljning. Den hittills mest framgångsrika hästen, som Victoria fött upp, är Paddington, val f-95 e Electro-Cortez. Han är nu såld till en schweizisk ryttare.
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det är precis detta som jag själv vill hålla på med som Viktoria gör! Hon är en stor förebild för mig! Innan jag går ut gymnasiet ska jag va diplomerad hästsköttare. Jag ska under sommaren 2013 gå ridlärarutbildningen och sen efter gymnasiet fortsätta utbildningen för att kunna bli C-tränare i hoppning och även dressyr! Något som jag också vill sattsa på är att bli diplomerad unghästutbildare. Men då krävs det att man tävlat 130 i hoppning och så ska man uppfylla några krav i dressyren för att kunna gå utbildningen. Men det finns massa hästar där ute som lånas ut för tävling och man kan tävla för försäljningsstall elr något liknande som har hästar som kan gå 130 hoppning och högre. Tro mig, jag har redan börjat att leta och fråga runt! ;)  Men det är precis det jag vill göra som Viktoria gör! Men jag vill ta in lika mkt hopp och dressyr i min verksamhet. Viktoria har bara hoppning och tävla bara hoppningn men jag vill göra detsamma med dressyren.

I skolan har jag och min mentor lagt upp en liten plan för dessa tre åren på gymnasiet för mig där jag ska kunna följa och veta vad som ska göras för att jag ska nå detta och mina mål. Inget är omöjligt.. Beridare har jag också i bakhuvudet och om det finns tid i framtiden och pengar för det skulle jag även vilja bli diplomerad beridare. Men det ligger jag lite lågt med så länge... 

Jag ska även ta och göra min praktik hos Viktoria i fyra veckor vilket kommer bli sjukt kul och lärorikt! :D Vill ni veta mera om allt det jag skrivit om och berättat får ni säga till :) Jag delar gärna med mig mer om  detta och hur jag ska nå mina framtida mål och vad som krävs på vägen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback