Ett riktigt bra ridpass med Mastiff!!

Idag blev det Mastiff som jag fick rida, fick minsta hästen idag igen fast en annan häst då för föra gången var det Dream Boy. Men självklart inte minsta hästen i stallet utan minsta hästen bland dom vi fick välja mellan ;) Men iaf, Mastiff var riktigt rolig att rida och jag var super nöjd efter ridpasset och under lektionen! :D Han är ca 150 cm i mankhöjd så precis över ponnymåttet så en liten, liten storhäst.

Vi hade sitsträning idag och vi fick rida i dressyrsadlarna och sen efter vi värmt upp red vi utan. Till en början när vi skulle korta upp tyglarna la jag till bena om han för att rama in och tog i tyglarna.. Han ville inte gå i form och stretade imot men kände att det här kommer aldrig att funka. Så jag lättade på trycket med bena och tog små och mjuka förhållningar och vips så var han i form! Sen gick han fint där och var hyffsat mjuk i sidorna men efter att ha jobbat en stund så var han såå fin i sidorna och släppte verkligen till imellan åt så jag hade ingenting i handen och jag hade han framför mig.

Sen när vi skulle rida utan stigbyglarna fick man driva lite med sättet och vi jobbade mkt med våran sits och inverkan. Måste säga att denna sitsträningen var den bästa sitsträningen jag ridit och vart med om! Vi fick massor med tips och ja, det var en kanon träning!!! :D I slutet efter vi gjort en massa övergångar i dom olika gångarterna och hittat våra sittben m.m gjorde vi några längningar snett igenom. Första gick inte bra alls.. Andra gången vi skulle öka steglängden säger jag bara wow! Mastiff var med på noterna och jag satt till ordentligt och försökte ha så mkt häst som möjligt framför mig och driva i varje steg. Det blev ett sväv moment genom hela snett igenom och det var en otrolig känsla, aldrig kännt det innan. Och att mastiff var så bra på det kunde man ju aldrig ha trott och att jag fick till det så bra, haha. Det var riktigt häftigt iaf att sväva lite, för det kändes verkligen så! Dom andra gångerna höll vi inte takten lika bra men visst fick vi in lite svävmoment ;) Han var riktigt fin i slutet måste jag säga och hela ridpasset var riktigt roligt och nyttigt, men svettigt! ;) Kommer ha bra med träningsverk imorgon, men det är det helt klart värt!

Mastiff får en stor guldstjärna av mig, ponnybusen! <3 Brun med bläs är han, så sööt! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback