Fraktur i benet?!

Veterinären var och kollade Sisse idag. Men tänkte först berätta om gårdagen då jag inte gjorde det så ingående. Tog in hästarna och Sisse stod en bit bort i hagen och kom inte även om alla andra hästar var inne i stallet. Konstigt, hon brukar ju komma in först och det blåste och regnade/snöade! Fick gå och hämta henne och såg då att hon stod på tre ben, vilade då på ena frambenet. Hon ville inte gå och försökte hoppa på ena frambenet som hon inte hade ont i när hon skulle gå. Tog en liten stund innan vi var inne i stallet. Spolade av benen och såret som  hon hade från gårdagen. Sticksåret på frambenet är på samma ben som hon hade ont i och inte ville gå på. Jag var livrädd att hon hade fått en fraktur i benet när jag hämtade henne då hon försökte hoppa på ett framben, tårarna hann komma kan jag säga! Inget vidare kul att se sin häst stå på tre ben i hagen och inte vilja gå framåt och hoppandes på ett framben, usch.. Det vill ja aldrig vara med om igen! Såret hade hunnit stänga sig = inte bra!! Jag tror det vart djupt och då måste det läka innefrån och ut, annars stannar allt smuts m.m där inne i såret och blir då en infektion. Hon var dock inte svullen där sticksåret vart utan framknät och kotan var svullen, hon vart inte heller varm någonstans. Så då tänkte ja att det inte kan va såret som orsakat detta utan att det då kunde vara en fraktur i benet någonstans. Mycket som snurrade i huvudet och en nästan sömnlös natt. Tänkte hela tiden att det var en fraktur i benet och det inte skulle kunna återgärdas. Drömmde till och med om det när jag väl sova och då fick hon avlivas :(

Idag onsdag åkte vi vid 10 tiden till stallet. Lika halt och svullnade hade inte lagt sig, ingen temp hade hon heller. Mamma ringde veterinären och dom sa att dom kunde komma ut vid 15 tiden. Dom ville vi skulle ta henne dit så dom kunde röntga och så men det hade inte gått att lasta henne. I hagen låg även ett råddjur utan huvud så det fick vi flytta på. Fixade stallet och åkte hem i väntan på att veterinären skulle ringa tillbaka någon gång runt 15 tiden. Min tumme råkade också hamna i hästens mun när jag skulle ge henne en tuss med hö. Fy f*n vad ont det gjorde och kan inte böja den :( Kanske en spricka om jag har otur..

Jag hoppar in i duschen när vi kommer hem och när ja kommer ut så hör jag mamma säga att veterinären kan komma nu ist för om två timmar. Torkar mig snabbt och tar på mig kläder och lägga på lite mascara får jag göra i bilen påväg till stallet.

Vet. kollar och känner och tryker och grejar. Sisse fick även gå något steg för att vissa hur halt hon är. Vi har inte heller fått upp benet på henne och när vet. fick upp det så la hon sig nästan ner av smärta, lilla gumman <3 Vi behövde nämligen ta bort broddarna. Ja ont har hon och att hon är halt är inget snack om saken!

Vad är det som är fel då? Ingen fraktur iaf och jag kunde andas ut! Om det inte blivit något bättre tills på måndag så får vi nog åka in och öppna upp sticksåret som är en bit ovanför knät då det troligen är det som spökar. Det har gått ner längre i benet och blivit en inflamation. Om det inte blir bättre utav det så får vi röntga och då är det troligen en spricka någonstans. Usch och fy! Vill inte ens tänka tanken, älskade hästen <3

Så vi hoppas att svullnad och allt lägger sig av all medicin och sånt som hon har fått som hon ska äta hjälper och hon ska även stå inne i boxen. Vi ska nog vara igång om ca 2 veckor igen. Måste dom öppna upp sticksåret som stängt sig så blir det nog ytterligare en veckas vila och är det inget av detta så är det kanske en spricka och då vet jag inte hur länge det blir vila för min lilla häst :( <3

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Årets första hoppträning som skulle vart ikväll och för nya tränaren har vi fått ställa in och även tävlingen på lördag som vi skulle åkt på. Året börjar inget vidare bra!! :( Vi ska iaf hålla koll på hennes temp så den inte stiger elr sjunker och så stödbandage på båda fram och sen ska vi väl "trycka" i lite metacam m.m i henne. Hon fick även smärtstillande idag då hon hade så ont och två sprutor, och två äckel medel genom munnen.




Kommentarer
Postat av: marianne

Usch då, stackars Sisse och dej =(

Hoppas det inte är nå´t allvarligt, tänker på mitt år med de många resorna till Slöinge med Brigade....hoppas verkligen inte det är så illa med din fina pålla!

2012-01-05 @ 19:28:44
URL: http://marresmams.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback