Provridningen igår!

Provred som sagt en storhäst igår som jag ska rida inför försäljning som står vid Svenljunga ridklubb. Hästen hade inte blivit riden på en vecka och hade aldrig blivit riden i paddocken. Dessutom visste ja att den kunde testa ryttaren med att bli rädd för saker och ting och dra iväg. Men "utmanade ödet" och valde att rida i paddocken ändå.

Det var allt en pigg liten storhäst hade vilat en vecka). Taktade hela tiden i skritten och ville inte stå stilla om jag ville göra halt, små reste sig då. Ville först hitta till skritten och att hästen skulle slappna av och inte vara spänd, sköt även rygg några ggr. När den sen skrittade ordentligt utan taktinslag började jag göra lite halter. Det vart lite svårt, tog jag i tygglarna så vart vi på bakbenen, drev jag framåt vart vi också på bakbenen. Men var bara styra åt sidan och vara lugn och avslappnad själv och sen när hästen stod still gav Jag signal att det var nu skritt som gällde. Efter 4 st halter med små resningar stod hästen sen blixt stilla! Jag hade vunnit, kändes bra! Vi övergick till trav, dom som tittade tyckte det såg ut som en islandshäst som töltade, haha. Gjorde några övergångar där också till skritt och försökte få hästen avslappnad och när den skrittade utan taktinslag övergick vi till trav igen. Efter en stunds arbete med detta, hade noll fokus på formen till en början, ville första ha en avslappnad häst så gick hästen klockrent! wow, vad fin han blev och sökte sig ner i form.
Dags för lite galopp då tänkte ja, hästen blev överlycklig! Fattade galopp lugnt och fint, tänkte nästan bara galopp. Börjar med att hästen drar iväg i världens fart och jag tar då tag i innertyglen (handbromsen i detta fall) och lägger en liten volt och rygger några steg. Tillbaka till skrittarbetet och sen traven och sen när det funkar bra fattar vi galopp igen. Samma sak där och vi göra om samma procidur. SEN efter detta förstår hästen att aha jag kommer inte undan med detta. Så jag kan korta och länga galoppen enbart med sistsen och i slutet hade jag halvlånga tygglar och red enbart med sitsen och dom som tittade vart ganska imponerade ;)

Jag fick ut det jag ville av ridpasset - avslappnad häst, hästen hade överskottsenergi vilket inte var konstigt att den bettede sig så här vilket ägaren också sa. Verkligen en häst i min smak och verkligen skitfin att rida när han väl kom till rätta och slappnade av. Fick riktigt, riktigt fina framben och bakbensaktiviteten var det inte heller något fel på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback